کمپ ترک اعتیاد ازگل
رضایت زناشویی و عدم گرایش به اعتیاد
رضایت زناشویی و عدم گرایش به اعتیاد
رضایت زناشویی و عدم گرایش به اعتیاد

در این بخش به رضایت زناشویی و عدم گرایش به اعتیاد، و اینکه اعتياد به مواد مخدر يکي از مسائل مهم در هر جامعه و از گسترده‌ترين عوامل خطرزا در سلامتي است، می‌پردازیم. مي‌توان آن را از منظر عوامل زيست شناختي، روانشناختي و اجتماعي بررسي كرد.

به عبارتی، اعتياد بيماري مزمن، پيش‌رونده و تخريب كننده‌اي است كه نه تنها مي‌تواند باعث مرگ فرد مبتلا شود، بلکه باعث آسيب به زندگی زناشویی، خانواده فرد معتاد و جامعه‌اي كه فرد معتاد در آن زندگي مي‌كند، مي‌شود.

تردید ترک اعتیاد

معتادان به مواد مخدر اغلب درباره ترک اعتیاد خویش تردید دارند، که این تردید و احساس دودلی باعث می‌شود معتادان به سرعت درصدد درمان برنیایند یا حتی هرگز به درمان خود نیندیشند.

عده‌اي دیگر از معتادان نیز به این نتیجه می‌رسند كه باید درمان شوند، اما خیلی زود از این فکر منصرف می‌شوند و فرایند درمان را رها می‌كنند.

بسیاري نیز به طور جدي می‌كوشند كه خود را تغییر دهند، اما پس از مدتی عهد و پیمان خویش را می‌شکنند و مصرف مواد را از سر می‌گیرند و همه این‌ها مشکلات مربوط به ایجاد تغییرات روانشناختی و حفظ آن براي ترک اعتیاد است.

رابطه زناشویی و گرایش به اعتیاد

تاثیرات رضایت زناشویی بر گرایش به اعتیاد

رضایت زناشویی و عدم گرایش به اعتیاد، یکی از عوامل مؤثر در ثبات و پایداری خانواده‌ها و در عین حال بهداشت روانی همسران و فرزندان است. نارضایتی‌ در زندگی زناشویی علاوه بر این که مشکل روانی همانند افسردگی را افزایش می‌دهد، باعث جدایی و تعارض در خانواده می‌گردد.

به عقیده اولسون سه زمینه کلی رضایت‌مندی که با هم تداخل دارند و وابسته به یکدیگرند عبارتند از: رضایت افراد از ازدواج‌شان، رضایت از زندگی خانوادگی، رضایت از زندگی اجتماعی.

تحقیقات در مورد تاثیرات رضایت زناشویی بر گرایش به اعتیاد

از سوی دیگر، نتایج تحقیقات اولسون و دیگران نشان داد، که ضریب همبستگی بین رضایت از زندگی زناشویی و رضایت از خانواده حدود 70 درصد است. ضریب همبستگی بین رضایت از خانواده و رضایت از زندگی به طور کلی حدود 67 درصد است.

بوهلر، لانگ و فرانک تعارض زناشویی را اینگونه تعریف می‌کنند: وجود اختلاف، تعاملات تنش‌زا و خصمانه میان زن و شوهر و بی‌احترامی و هتک حرمت که ممکن است با ناسزا گفتن همراه باشد.

پژوهش‌ها حاکی است که نوع پاسخ به تعارض در تعیین پیامدهاي زناشویی نقش مهمی دارد، شاخص معتبري براي تمایز زوج‌هاي رضایتمند از زوجه‌اي ناخشنود به شمار می‌رود. براساس مطالعات انجام شده، رضایت زناشویی و عدم گرایش به اعتیاد زمانی وجود دارد که وضعیت موجود در روابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار منطبق باشد.

با تیم درمانی کمپ ترک اعتیاد ازگل تماس بگیرید

بیماری پس از ترک اعتیاد

ایجاد رضایت در رابطه زناشویی و جلوگیری از گرایش به اعتیاد

به عبارتی رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضعیت رابطه زناشویی یا رابطه عاشقانه کنونی فرد است، و می‌تواند انعکاسی از میزان شادی افراد از روابط زناشویی و یا ترکیبی از خشنود بودن بواسطه بسیاری از عوامل مختص رابطه زناشویی باشد.

لذا می‌توان رضایت زناشویی و عدم گرایش به اعتیاد را بعنوان یک موقعیت روانشناختی در نظر گرفت که خودبخود بوجود نمی‌آید، بلکه مستلزم تلاش هر دو زوج است که بویژه در سال‌های اولیه، رضایت زناشویی تاحدودی بی‌ثبات است و روابط در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

تاثیر روابط ناسازگار در ترک اعتیاد

معتقد است روابط های ناسازگار اولیه علت اصلی اختلالات شخصیت و مشکلات منش شناختی خفیف‌تر هستند. به نظر می‌رسد طرح واره‌های اولیه می‌تواند تأثیرگذار بر روی روابط زناشویی باشد.

بنابراین، روابط های ناسازگار اولیه الگوهایی خود تداوم بخش از خاطرات، هیجانات، شناخت، حواس و ادراکات انسان از محیط هستند.

آنان کار خود را از روی عادت و به راحتی انجام می‌دهند، و هنگامی که خود با چالشی مواجه می‌شود به جای تغییر رابطه ها اطلاعات دریافتی را تعریف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *