کمپ ترک اعتیاد ازگل
درمان ترک اعتیاد سیگار
آیا درمان ترک اعیتاد سیگار موثر است؟
درمان ترک اعتیاد سیگار

درمان ترک اعتیاد سیگار به چند روش است؟ آیا درمان موثری برای اعتیاد به سیگار وجود دارد؟

تحقیقات گسترده‌ای در این مورد نشان داده است که ترکیبی از درمان‌های رفتاری و دارویی در ترک اعتیاد به نیکوتین بسیار موثر هستند. به علاوه باید در نظر داشت که درمان ترک اعتیاد سیگار می‌تواند بر جسم نیز تاثیر مثبت داشته باشد. به عنوان مثال یک فرد ۳۵ ساله که سیگار را ترک می‌کند به احتمال زیاد حدود ۶ سال به عمر خود خواهد افزود.

  • برای درمان ترک اعتیاد سیگار از دو شیوه درمان دارویی و درمان رفتاری استفاده می‌شود که به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود:
  • درمان‌های جایگزین نیکوتین نظیر استفاده از آدامس‌های حاوی نیکوتین. این درمان‌ها برای کاهش عوارض ناشی از ترک نیکوتین مفید هستند .لازم به ذکر است این درمان‌ها علی رغم استفاده از نیکوتین، حاوی عوامل سرطانزای دیگر که در دود سیگار وجود دارند نیستند و به همین علت می‌توان برای مدت‌ها استفاده گردد.

داروهای پاداشی مغز داروهای دیگر نیز وجود دارند که نه به عنوان جایگزین بلکه با اثر برخی نواحی پاداشی مغز این مناطق را از سلطه نیکوتین خارج می‌کنند. این گونه داروها با تجویز متخصص و منطبق با شرایط فرد مصرف شود که برای اطلاع از نو و میزان مصرف لازم است با متخصص تماس بگیرند.

ج- درمان‌های رفتاری، نقش تعیین کننده‌ای را در درمان ترک اعتیاد سیگار بازی می‌کنند. در چند دهه گذشته این درمان‌ها با درمان‌های دارویی همراه نبودند اما امروزه به دلیل همراه شدن این درمان‌ها با یکدیگر میزان کارایی درمان بیشتری شده است. به طور کلی در درمان‌های رفت‌های چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. عوامل تشدید کننده ولع
  2. ایجاد حالت تنفر به سیگار
  3. تشویق فرد به کنترل خود در مقابل سیگار
  4. ایجاد توانایی القاء وقفه مصرف در فرد
کمپ ترک اعتیاد سیگار و مواد مخدر

سایر عوامل مهم

  1. ممانعت از حضور فرد در محیط‌های مستعد ابتلا به سیگار
  2. حمایت‌های خانواده و دوستان

هرچند که روش‌های ترک دارویی و رفتاری می‌تواند به تنهایی نیز مفید باشند اما به دلیل عدم شناخت کافی از اعتیاد به سیگار توصیه می‌شود که این روش‌ها در کنار یک دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

آیا تفاوتی بین خانم‌ها و آقایان در اعتیاد به سیگار وجود دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند که خانم‌ها و آقایان هم در رفتارهای اعتیاد و هم در حساسیت به نیکوتین با یکدیگر تفاوت دارند. آزمایشات نشان دادند که خانم‌ها تعداد سیگار کمتری دود می‌کنند و به سیگارهای حاوی نیکوتین کمتر، تمایل دارند و همچنین دود سیگار را زیاد در ریه فرو نمی‌دهند.

همچنین مشخص شده است، خانم‌ها بیشتر از آقایان به عوامل جنبی سیگار کشیدن توجه دارند. مثلاً برای آنها عوامل اجتماعی (شخصیت اجتماعی) که به سیگار به دست می‌آورد، بیشتر از خود سیگار اهمیت دارد.

آمارها مشخص کردن که سیگار کشیدن در بین آقایان کاهش بیشتری داشته است تا در بین خانم‌ها و ترک سیگار در بین آقایان بیشتر از خانم‌ها بوده است. یکی از مهم‌ترین دلیل عدم استقبال خانم‌ها از درمان ترک اعتیاد سیگار به دلیل بروز عوارضی سندروم ترک شدیدتر در خانم‌ها می‌باشد

در کمپ ترک اعتیاد اُزگل سعی شده علل های مختلف عود دوباره به مصرف سیگار در افراد مختلف با شرایط درمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نتایج جالب خوبی بهمراه داشته است. یکی از مهم‌ترین علل برای ترک سیگار می‌توان به شخصیت سازی برای افراد با توجه به فرهنگ های اجتماعی داشت که نقش درمانگر در کمپ ترک اعتیاد می‌تواند موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *