کمپ ترک اعتیاد ازگل
تعهد زندگی سالم بدون مواد مخدر
تعهد زندگی سالم بدون مواد مخدر
تعهد زندگی سالم بدون مواد مخدر

ترک مواد مخدر و تعهد زندگی سالم شرط آخر از شروط یازده‌گانه درمان اعتیاد می‌باشد، که در این مقاله میخواهیم به آن بپردازیم.

خودمان را برای ترک مواد مخدر  و یک زندگی سالم متعهد کنیم.

برای اینکه به یک زندگی سالم و ترک مواد مخدر برسم هر روز قدم‌هایی در این جهت برداشتم، آنچه من امروز در جهت سلامتم انجام می‌دهم، برای رسیدن به یک زندگی سالم و با نشاط کمک می‌کند. ما نیز باید روش زندگی سالم را فراگیریم تا به آن زندگی عادت کنیم. سعی کنیم که تعادل در درون و بیرون خود برقرار کنیم. تعادل و تنظیم درونی شامل تعادل در فکر تعادل در احساسات تعادل معنوی و تعادل مذهبی می‌باشند.

تعادل در فکر

برای ترک مواد مخدر و تعهد زندگی سالم باید فکرمان را درگیر مسائل منفی نکنیم، دائما به خود یادآوری کنیم که می‌خواهیم مثبت فکر کنیم حتی اگر واقعه بدی برای مان رخ دهد. در عین اینکه متوجه آن هستیم نباید آن را بزرگتر از آنچه که هست در ذهنمان جلوه دهیم بدانیم. این واقعه موقتا اثر منفی بر زندگی ما گذاشته ولی به حال متعادل باز خواهیم گشت. سعی کنیم که تمرکز خودمان را بر روی زیبایی‌ها بگذاریم و نه زشتی‌ها و معضلات زندگی.

تعادل در احساسات

وقایعی در طول زندگی برای ما اتفاق می‌افتد که ممکن است ما را خشمگین و یا ناراحت کنند برای مثال نگران شویم که به خاطر ترافیک سنگین دیر به مقصد برسیم، یا مشکلات مالی موقتاً اثرات منفی در زندگی ما داشته باشد. یا اینکه مشکلاتی با یکی از اعضای خانواده پیدا کنیم.
برای ترک مواد مخدر سعی کنیم که خودمان را آرام کنیم و مشکل کوچک را بزرگش نکنیم و یا مشکل بزرگ را بزرگتر نکنیم. اگر می‌توانیم قدمی در جهت بهبود مشکلاتمان برداریم، چه بهتر که این کار را انجام دهیم، ولی اگر نمی‌توانیم لااقل خودمان را سرزنش نکنیم و برای سلامت بدنی و روانی خود واقعیت را بپذیریم، و توقعات خود را پایین بیاوریم.

تعادل معنوی

لازمه یک انسان سالم این است که چنانچه شخص برایش مقدور باشد، در جهت رساندن کمک به هم نوع خود و نیازمندان از هیچ کوششی دریغ نکند. شخصی که بخشش و ایثار می‌کند، چه مادی و چه غیر مادی مثل کمک فکری و یا کمک قدمی در واقع به خود هم کمک کرده است، زیرا از درون احساس رضایت خاطر از خودش می‌کند.

تعادل مذهبی

آن دسته از افرادی که به خدا و نیروی برتر اعتقاد دارند می‌توانند از قدرت مافوق تقاضای کمک کنند. اگر شما یکی از آن افرادی هستید که مومن و معتقد به دین و ایمان هستید، از چنین نیروی پرقدرتی طلب کمک کنید و از او بخواهید که همیشه حاضر و ناظر اعمال شما باشد که دست از پا خطا نکنید. به محض اینکه ذهنتان شما را وسوسه می‌کند، از نیروی ایمان تقاضا کنید که به کمکتان بیاید و شما را از افتادن در دره اعتیاد نجات دهد.
به طور مرتب زمانی را جهت برقرار کردن ارتباط خالصانه با خالق هستی بگذرانیم، تعادل در این زمینه هم از ضروریات است. اما اگر شما به نیروی مافوق ایمان ندارید، این روش برای شما کار نمی‌کند، در این صورت از نیروی درون خود و ارزش‌های اخلاقی که به آنها پایبند هستید، کمک بگیرید. نیروهای درونی و شعور درونی آنقدر می‌توانند نیرومند گردند که بتوانند جلوی خواهش‌های نفسانی را بگیرند.

تعادل بیرونی

شامل تعادل شخصی تعادل خانوادگی و اجتماعی تعادل در شغل و کار و تعادل در سرگرمی‌هاست.

تعادل شخصی

تعادل شخصی تعادل در خوردن تعادل در استراحت کردن تعادل در ورزش خنده درمانی و رعایت بهداشت است. مثلاً در مورد خوردن باید یاد بگیریم که چه غذاهایی و در چه وقت خوردنشان سالم هستند، و چه غذاهایی خوردنشان ناسالم. یاد بگیریم که چه میزان شکر و چه میزان چربی مصرفشان در روز طبیعی است و چه خواهد شد.

ترک مواد مخدر

ترک مواد مخدر و ارتباط آن با غذا خوردن

اگر مصرف مواد مخدر ما از حد معمول بیشتر شود، سازمان قلب آمریکا استفاده استفاده ۳۶ گرم شکر در روز را برای مردها و اندکی کمتر را برای خانم‌ها مجاز دانسته است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که باید غذای مفصل‌تر در صبحانه، ولی غذای سبک‌تری در سر شب ۵ الی ۶ عصر برای شام میل کرد. بدن مصرف کننده مواد پس از توقف مصرف نیاز به ترمیم دارد وقتی شخصی مواد مخدر مصرف می‌کند.
در خیلی از موارد توجه زیادی به خوردن غذاهای سالم نمی‌کند که سلامت بدن خود را به خطر می‌اندازد. حتی مواد مخدر روی اشتهای شخص اثر می‌گذارند. ترک مواد مخدر روی سیستم گوارشی تاثیراتی زیادی دارد. بعضی از مواد مثل ماری جوانا اشتها را زیاد می‌کند، در حالی که مصرف کنندگان به هروئین اشتهای کمتری دارند و احتمال اینکه غذاهای ناسالم مصرف کنند زیاد است.

ترک مواد مخدر و ارتباط آن با خوابیدن

بنابراین خوردن غذاهای سالم و به میزان معقول جز یک زندگی سالم است. موضوع دیگر جهت داشتن یک زندگی سالم خوابیدن بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز می‌باشد خواب ۵ مرحله دارد، که از خواب سبک شروع می‌شود.
مرحله ۱ و ۲ تا به خواب عمیق برسد، مرحله ۳ و ۴ در هنگام خواب عمیق قلب خون بیشتری به تمام سلول‌های بدن می‌رساند که باعث ترمیم و نشاط آنها می‌شود. همچنین حافظه و قسمت یادگیری ترمیم می‌یابند. غدد مختلف جهت رشد و بازسازی سلول‌ها ترشح می‌شوند.
بافت‌ها و استخوان‌های بدن ترمیم یافته و سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود. مصرف کنندگانی که مواد مصرفی و سبک زندگی آنها باعث شده که خواب کمتری بروند به سلول‌ها و کل بدن خود آسیب رسانیده‌اند. برای ترمیم سلول‌ها باید به میزان معمول ۷ الی ۹ ساعت خواب در شبانه روز توجه کرد، و مطمئن شد که بدن خواب لازم را داشته باشد تا به بازسازی آن کمک شود.

زندگی سالم بدون مواد مخدر

تاثیر خواب بر ترک مواد مخدر

 

در ادامه مقاله ترک مواد مخدر و تعهد زندگی سالم به نکاتی می‌پردازیم که باعث افزایش سلامتی بدن و جلوگیری از افکار پریشانی در ترک اعتیاد می‌شود.
برای اینکه به خواب بهتری برویم، همیشه در ساعت معینی به بستر خواب برویم نیم ساعت تا یک ساعت قبل از خواب تماشای تلویزیون و فعالیت‌های اینترنتی را قطع کنیم و خود را در آرامش قرار دهیم چند نفس عمیق بکشیم تا به آرامش خود کمک کنیم.

تاثیر افکار منفی بر ترک مواد مخدر

 

اگر افکار پریشانی داریم آنها را روی کاغذی بنویسیم. به خودمان بگوییم که در هنگام خواب به این افکار پریشان فکر نخواهیم کرد. از خوردن چای در شب خودداری کنیم و نزدیک خوابیدن نور چراغ را کم کنیم. برای داشتن یک زندگی سالم ورزش هم از ضروریات است.
بدن احتیاج به تحرک دارد متاسفانه تعداد زیادی از مصرف کنندگان در هنگام استفاده از مواد حرکت آنچنانی ندارند. بدن آنها فرسوده و بی‌حال می‌شود. همچنین پس از ترک مواد مخدر افسردگی در شخص پیدا می‌شود، که ورزش به شخص گرفتار افسردگی کمک می‌کند، که مواد طبیعی بدن مثل سراتونین و آندرفین به کار بیفتند و باعث نشاط در شخص شوند.

تاثیر خواب بر ترک مواد مخدر

 

نوع ورزش باید متناسب با سن علاقه و توانایی شخصی مشخص شود. بعضی با رفتن به باشگاه و کلوپ ورزشی و بعضی‌ها در فضای آزاد و عده‌ای هم در منزل ورزش می‌کنند. مکان آن مهم نیست مهم این است که به طور مرتب ماهیچه‌های مختلف از جمله قلب را به طور معقول حرکت دهیم تا به سلامت نسبی برسیم.
برای سلامت بدن و روان نرمش و ورزش را از جایی شروع کنیم. ببینیم از چه روش‌هایی بیشتر خوشمان می‌آید، آن ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانیم هنگام ورزش قلب ما تندتر می‌تپد که باعث می‌شود، خون سریع‌تر به سلول‌ها برسد.

خون سریع‌تر یعنی غذا و اکسیژن بیشتر برای سلول‌های بدن همچنین هنگام ورزش غددی در بدن شروع می‌کنند به ترشح کردن. مثل ایندرفین آدرنالین سراتونین و بی دی ان اف که باعث نشاط و سلامتی بدن و روانی در شخص می‌شوند. بنابراین ورزش هم به ترمیم سلول‌های بدن کمک می‌کند نوع ورزش را متناسب با ذوق و شوق خود انتخاب کنیم.

کمپ ترک اعتیاد مواد مخدر ازگل

نکات مهم در سرعت بخشیدن به ترک اعتیاد و ترک مواد مخدر

 

در این بخش از مقاله ترک مواد مخدر و تعهد زندگی سالم به چند مورد از نکاتی که در بهبود و درمان اعتیاد سرعت میبخشد اشاره می‌کنیم.

خنده درمانی

 

خندیدن به یک جوک و یا حتی خندیدن بدون دلیل باعث آرامش درونی می‌شود. خواه این خنده در تنهایی صورت گیرد و خواه در جمع هنگام خندیدن غدد ایندرفین و دوپامین شروع به ترشح می‌کنند. این‌ها غددی هستند که بر اثر استفاده از مواد ترشح آنها کم و کمتر شده و خنده درمانی به فعال شدن آنها کمک می‌کند. بنابراین حتی اگر بدون دلیل شروع به خندیدن کنیم این غدد فعال می‌شود.

قبل از تمرین به اطرافیان بگوییم که قصد داریم این تمرین را انجام دهیم تا آنها از رفتار ما تعجب نکنند، چون هنگام ترک مواد مخدر افسردگی به سراغ فرد می‌آید. استفاده از خنده جهت به راه انداختن مواد طبیعی بدن از ضروریات است. همچنین خنده سیستم مقاومت در برابر امراض را بالا می‌بردو شخص کمتر مریض می‌شود.

رعایت امور بهداشتی

 

لازمه تعهد زندگی سالم بدون مواد مخدر رعایت اصول بهداشتی است. بر همه ما لازم است که دانش خود را در این زمینه بالا ببریم و علم یاد گرفته را به کار بندیم، تا سالم‌تر زندگی کنیم و کمتر دچار بیماری‌ها شویم چون در هنگام استفاده از مواد از بهداشت خود غافل بودیم.

پس از ترک مواد مخدر توصیه می‌شود که یک چکاپ کامل بگیریم و توصیه‌های پزشک را عملی کنیم. همچنین وقت ملاقات با دندانپزشکی بگذاریم تا در صورت لزوم به بهداشت دهان و دندان‌ها هم توجهی کرده باشیم.

گذراندن وقت با اعضای خانواده و دوستان

 

گذراندن وقت با افراد خانواده و دوستان از ضروریات است، دادن عشق و محبت و دریافت آن از اشخاص نزدیک باعث نشاط و شادمانی درونی می‌شود. ما را برای مقابله با سختی‌های زندگی استوارتر می‌کند. در زمانی که معضلات زندگی و انتظارات شغلی ما را سخت به خود مشغول می‌دارد. احتمال دارد که ما این نیاز ارتباط با افراد خانواده و دوستان را در اولویت قرار ندهیم که ما را از داشتن یک زندگی سالم دور خواهد کرد.

تعادل در کار و فعالیت

 

برای اینکه امرار معاش کنیم و همچنین نسبت به خود و زندگی خود احساس خوبی کنیم. باید فعالیتی را در جامعه داشته باشیم و این فعالیت نباید ۷ روز ما را در برگیرد و ما را از توجه به نیازهای دیگر دور سازد.

داشتن سرگرمی سالم

 

برای ترک مواد مخدر و تعهد زندگی سالم همچنین ما نیاز به داشتن یک یا چند سرگرمی داریم نوع سرگرمی در افراد مختلف متفاوت است. سرگرمی‌هایی انتخاب کنیم که با روحیه ما سازگاری بیشتری داشته باشد. بالاخره برای داشتن یک زندگی سالم باید سطح استرس و نگرانی‌ها را پایین آورد، با خود و دیگران در صلح و آرامش باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *