کمپ ترک اعتیاد ازگل
ترک اعتیاد سیگار
ترک اعتیاد سیگار
ترک اعتیاد سیگار

ترک اعتیاد سیگار برای بسیاری از افراد چالشی بزرگ است. سیگار به عنوان یک اعتیاد فیزیکی و روانی شناخته می‌شود، و داشتن اراده قوی و استفاده از روش‌های مناسب در ترک آن بسیار مهم است. یکی از راه‌های موثر در ترک اعتیاد سیگار، استفاده از نیکوتین‌گزارهای جایگزین می‌باشد که می‌توانند در کاهش علائم جسمی هنگام قطع سیگار کمک کنند.

امروزه در تمام جوامع بین‌المللی به کارگیری گازهای شیمیایی به لحاظ تاثیرات مخرب، بر موجودات زنده در زمان جنگ برای هر دو گروه درگیر ممنوع بوده و با نقص پیمان به اشکال مختلف برخورد بین‌المللی می‌گردد.

عوارض اعتیاد سیگار

جای تعجب است که بسیاری از مردم با صرف مبالغ قابل توجه خود را در معرض گازهای سمی و خطرناک قرار می‌دهند و نه تنها از این بابت نگران نمی‌شوند، بلکه در پاره ایی از موارد نیز از این بابت احساس فخر و مباهات می‌نمایند. در واقع با دست خود جان و مال خویش را تباه می‌سازند.

آمار رسمی جوامع پزشکی جهان حاکی است که اعتیاد سیگار، موجب اختلالات گوارشی، سوء هاضمه، اسهال بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، عرق مفرط و سیلان بزاق، فساد دندان ها، عفونت دهان، کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های، اختلالات شدید قلبی، نامنظمی گردش خون، تصلب شرائین، چین و چروک پوست صورت، پیری زودرس، افزایش فشار خون، سکته‌های ناگهانی و مهم‌تر از همه، عامل موثر ابتلای ریه و مجرای تنفسی  به  سرطان می‌شود.

آموزش ترک اعتیاد سیگار

در کمپ ترک اعتیاد ما این آموزش ها بصورت کاملا تخصصی به مددجویان آموزش داده می‌شود. مصرف مداوم دخانیات موجب بروز تحمل اکتسابی می‌شود. یعنی بعضی از نشانه‌های فوق الذکر (تهوع، طپش قلب، ضعف و…) که در مراحل اولیه مصرف دخانیات حتی با مصرف مقدار کم در قالب افراد بروز می‌کند، پس از مدتی حتی با مصرف مقدار زیاد هم تظاهر نمی کند. 

مراحل ترک سیگار

چه عاملی باعث می‌شود که فرد سیگاری شود و چه عاملی باعث ترک اعتیاد سیکار می‌شود؟

یکی از ترکیباتی که در توتون سیگار وجود دارد و عامل اصلی اعتیاد به سیگار است؛ ماده‌ای به نام نیکوتین می‌باشد. این ماده به رنگ قهوه‌ای تیره از تنباکو به دست می‌آید. نیکوتین یکی از چهار هزار ماده‌ای است که در دود تنباکو (سیگار، سیگارت، پیپ، قلیان و غیره ) یافت می‌شود، عامل اصلی اثر اعتیاد سیگار بر مغز می‌باشد.

گونه‌های متعددی از گیاهان تنباکو وجود دارد که همگی آنها حاوی درصدهایی از نیکوتین می‌باشند. نیکوتین برای نخستین بار در اوایل قرن ۱۸ شناخته شد، آزمایش‌های فراوان نشان دادند که این ماده دارای اثرات مخرب بر مغز و بدن می‌باشد.

دود سیگار دارای چند درصد نیکوتین است؟

مواد فاقد دود نظیر تنباکوی جویدنی و یا آدامس‌های حاوی نیکوتین نیز همین اثر را دارند. نیکوتین به واسطه آتیش سیگار تقطیر شده و وارد بزاق می‌گردد، از راه ریه و بلع بزاق جذب بدن می‌گردد. هر قدر توتون مرطوب‌تر و سیگار نزدیک به اتمام باشد، تقطیر کامل‌تر صورت می‌گیرد. میزان نیکوتین موجود در دود سیگارهای، مختلف متفاوت است. (مثلامیزان نیکوتین در توتون ایالات متحده ۲/۳ درصد و در توتون مصری  ۱.۲ درصد است).

به طور کلی ۲۲ درصد  از نیکوتین موجود در توتون همراه پیوردین وارد دود می‌شود، که از این مقدار نیز ۹۰ درصد در صورت استنشاق دود از ۱۰ درصد در صورت عدم استنشاق آن جذب بدن می‌شود. جذب نیکوتین از مجرای تنفسی به قدری ساده است که حتی در افرادی که خود از سیگار استفاده نمی‌کنند، ولی برای مدتی در اتاق پر از دود سیگار به سر می‌برند.

اعتیاد سیگار را چگونه تشخصی میدهند؟

این ماده را می‌توان در آزمایش ادرار آنان به راحتی یافت. از کشیدن یک نخ سیگار مقدار دو پنج دهم تا ۳.۵ میلی‌گرم نیکوتین جذب بدن می‌شود. که اثر حاصل از آن متعادل تزریق یک میلی‌گرم نیکوتین خالص است، لازم به ذکر است که سیمت نیکوتین مانند سیمت اسید سیانیدریک است.

در ادامه مقاله ترک اعتیاد سیگار به ماده های موجود در سیگار به نام نیکوتین و عنوان خارجی آن می‌پردازیم.

در انسان مقدار کشنده آن ۶۰ میلی‌گرم می‌باشد که ظرف چند دقیقه موجب هلاکت می‌گردد، اگرچه در یک نخ سیگار ۶۰ میلی‌گرم نیکوتین وجود دارد، ولی باید توجه داشت که مقدار قابل ملاحظه‌ای از آن سوخته یا همراه دود خارج می‌شود، و به مقدار بسیار کمی جذب بدن می‌گردد. نیکوتین به عنوان فراوان‌ترین ماده مخدر در دنیا شناخته شده است.

اعتیاد سیگار به چند شکل است؟

اعتیاد سیگار (که در کشور ما سیگار خوانده می‌شود) مهم‌ترین شکل مصرف نیکوتین است، امروزه مصرف قلیان به خصوص در بین خانم‌ها در کشور ما شکل گسترده‌ای از مصرف نیکوتین را دارد. سیگارت‌های موجود در کشور ما محتوای مقادیر متفاوتی از نیکوتین هستند، هرچه مقدار نیکوتین در سیگار بیشتر باشد، اعتیادزایی آن نیز بیشتر است (این مقدار معمولاً بر روی پاکت سیگار درج می‌شود). به طور متوسط با هر بار سیگار کشیدن حدود ۲ میلی گرم نیکوتین وارد بدن فرد می‌شود.

نیکوتین ماده محلول در چربی بوده و به راحتی از تمام سطوح بدن که با آن تماس یابنده جذب می‌شود، (پوست مخاط دهان مخاط بینی مجرای تنفسی و ریه). بر اساس نوع سیگار، نیکوتین‌ها می‌تواند در ظرف مدت کوتاهی به مقدار حداکثر خود در مغز یا خون برسد، (حدود ۱۰ ثانیه پس از اولین پوک سیگار). اگر دود سیگار به داخل ریه‌ها کشیده نشود میزان نیکوتین جذب شده نیز کمتر خواهد بود.

کمپ ترک اعتیاد سیگار

آیا نیکوتین اعتیادآور است و چگونه باید سیگار را ترک کرد؟

جواب این سوال کاملاً مثبت است. بسیاری از سیگاری ها به دلیل اعتیاد به نیکوتین سیگار می‌کشند. اعتیاد به نیکوتین باعث مصرف خارج از اراده سیگار حتی با اطلاع از عوارض سوء بهداشتی آن می‌گردد. به خوبی مشخص است که سیگاری‌ها خود را به عوارض سوء بهداشتی سیگار واقف هستند، و بسیاری از آنها برای ترک اعتیاد سیگار اقدام می‌کند، اما متاسفانه  تنها حدود ۷ درصد آنها می‌توانند بیش از یک سال از مصرف سیگار خودداری کنند، و بقیه در کمتر از چند روز دوباره مصرف را از سر می‌گیرند.

تحقیقات سال‌های اخیر نشان دادند که نیکوتین با اثر بر مغز می‌تواند رفتارهای خاص را در فرد ایجاد کند. مهم‌ترین اثر نیکوتین فعال‌سازی چرخه احساس سرخوشی در مغز است، که مسیر پاداش نیز نامیده می‌شود. مهم‌ترین ماده‌ای که در مغز این احساس را ایجاد می‌کند دوپامین نامیده می‌شود.

اعتیاد سیگار چه تاثیری بر مغر دارد؟

آزمایش‌ها نشان داده است که نیکوتین می‌تواند میزان دوپامین را در مغز به مقدار بیش از حد طبیعی افزایش دهد. از سوی دیگر نحوه توزیع نیکوتین در مغز نشان می‌دهد، نیکوتین به راحتی در قسمت‌های مختلف مغز توزیع شده و اثرات خود را اعمال می‌کند.

در این بخش از مقاله ترک اعتیاد سیگار به اثرات مصرف سیگار و تعثیرات آن بر مغز اشاره می‌کنیم.

این اثرات باعث می‌شود که حالات سرخوشی به فرد دست داده و بنابراین مصرف سیگار را در طول روز ادامه دهد. چیزی که مردم به آن دقت نمی‌کنند این است که، سیگار یک ساز و کار فوق العاده کارآمد را برای توضیح نیکوتین در مغز ایجاد می‌کند.

با هر نخ سیگار چه مقدار نیکوتین به مغز میرسد؟

در هنگام کشیدن سیگار، نیکوتین با هر پک سریعاً به مغز می‌رسد. یک نخ سیگار معمولا حدود ۱۰ پوک است که در حدود ۵ دقیقه کشیدن به آن طول می‌انجامد. بنابراین کسی که روزانه ۳۰ نخ سیگار می‌کشد به طور معمول ۳۰۰ بار مغز خود را در معرض نیکوتین قرار می‌دهد. این مسئله اثرات مهمی  را در ترک اعتیاد سیگار دارد.

محققین دریافتند که مصرف سیگار آنزیم‌های تخریب  کننده  دوپامین در  مغز را غیر  فعال  می‌کند،  که این مسئله نیز به مصرف سیگار کمک می‌کند.

عوامل مهم دیگری که به جز نیکوتین در مصرف سیگار نقش دارند عبارتند از: میزان بالای در دسترس بودن سیگار، قوانین سهل گیرانه در مصرف سیگار، شرایط اجتماعی که مصرف سیگار را عیب نمی‌داند و تبلیغات مصرف سیگار در فیلم‌ها به  صورت مستقیم و غیر مستقیم در رسانه‌ها نمایش داده می‌شود.

یافته دیگر اینکه اعتیاد به توتون نیز دارای دو جنبه روانی و جسمی است. به عبارت دیگر مغز فرد از نظر علمی دچار وضعیتی می‌شود که تنها با دود، حالت عادی را باز می‌یابد. افزایش میزان مصرف توتون و یا هرگونه کاهش مصرف آن سبب پیدایش وضعیت نامطلوب روانی مانند افسردگی می‌گردد. نتیجه آنکه بین توتون و دیگر مواد اعتیاد آور تشابهی وجود دارد. سیگار هم نوع ماده اعتیادآور است، ماده اعتیادآور که بی‌پروا مصرف می‌شود.

اعتیاد به نیکوتین سیگار

چگونه نیکوتین اثرات خود را اعمال می‌کند؟

نیکوتین هم اثر محرک و هم آرامبخش دارد. پس از مصرف نیکوتین یک حالت تحریک در فرد دیده می‌شود که ناشی از اثر نیکوتین بر غده فوق کلیوی و در نتیجه تحریک رها شدن اپی نفرین می‌باشد. آپی نفرین باعث افزایش قند خون، فشار خون، تعدد تنفس و ضربان قلب می‌گردد. نیکوتین ترشح انسولین را مهار می‌کند که در نتیجه باعث می‌شود، افراد سیگاری قند خون بالاتری از افراد معمولی داشته باشند.

همچنین نیکوتین باعث تحریک رها شدن دوپامین در مغز می‌شود که به ایجاد حالت سرخوشی می‌انجامد. این اثر نیکوتین شبیه سایر داروهای اعتیاد آور مانند الکل، تریاک و هروئین می‌باشد. به علاوه نیکوتین اثرات خواب آور نیز دارد که ناشی از مصرف مقادیر بالای آن می‌باشد. درکمپ ترک اعتیاد ازگل در آموزش های باور غلط اعتیادی در مورد ترک اعتیاد سیگار و عوارض مصرف سیگار هشدار های لازم داده شده است، در سایت و پیج اینستاگرام بارگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *