کمپ ترک اعتیاد ازگل
عوارض و تاریخچه ماده محرک شیشه یا کریستال ( آمفتامین ها)
عوارض و تاریخچه ماده محرک شیشه یا کریستال ( آمفتامین ها)

عوارض و تاریخچه شیشه نام غیر علمی و رایجی است که به ترکیبات حاصل از ماده‌ی صنعتی با نام علمی آمفتامین‌ها گفته می‌شود که داروهای محرک بسیار قوی هستند که اولین بار در قرن ۱۹ میلادی در آلمان به‌طور مصنوعی ساخته شده و برای درمان برخی بیماری‌ها از قبیل افسردگی‌های خفیف، بیش فعالی، چاقی مرضی به‌کار می‌روند.

در ادامه به عوارض و تاریخچه شیشه و موارد مصرف آن می‌پردازیم.

مت‌آمفتامین قوی‌تر و تولید آن نیز ساده‌تر است، در زمان جنگ جهانی دوم برای اولین بار در ژاپن ساخته شده و برای آماده ساختن سربازها برای جنگ و رفع خستگی و گرسنگی آن‌ها به‌کار می‌رفت.

اسکلت اصلی ساختمان این مواد را فنیل اتیل آمین آمفتامین تشکیل می‌دهد این ماده با رها سازی کاتکول آمین‌ها، بخصوص دوپامین، از ذخایر پیش سیناپسی بویژه در (راه پاداش) یاخته‌های دوپامینی که از تگمنتوم ونترال به قشر مغز می‌روند، اعمال اثر می‌کند.

آیا از شیشه یا کریستال (آمفتامین) برای درمان استفاده شده است؟

آمفتامین یا فنیل ایزوپروپیلامین در اواخر قرن ۱۹ میلادی سنتز شد؛ اما در اوایل قرن بعد بود که به اثرات طبی آن برای درمان میگرن، سرع و الکیسم پی بردند، بعد از آن متامفتامین ساخته شد.

این ماده برای درمان آسم، احتقان بینی و طب یونجه به کار رفت، بعدا به اثرات سرخوشی زا و کاهنده اشتهای این مواد محرک و ملقد سمپاتیک پی بردند و هنوز هم در درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه، نارکولپسی و موارد خاصی از افسردگی از آن‌ها استفاده می‌شود.

تاریخچه شیشه

در جریان جنگ جهانی دوم این مواد برای سربازان بسیاری از کشور ها با هدف مقابله با خستگی تجویز می‌شد.

اولین گزارش سوء مصرف این مواد به سال ۱۹۳۶ میلادی بازمی‌گردد. آمفتامین‌ها معمولا بصورت خوراکی مصرف می‌شوند ولی از طریق تزریق، استنشاق یا تدخین هم استفاده می‌شوند.

مصرف ماده مخدر شیشه یا کریستال عوارض زیادی دارند که در زیر به آنها اشاره میکنیم

عوارض شیشه ممکن علائمی شبیه اسکیزوفرنیای پارانوئید ایجاد کنند، عواض شدیدی چون فشار خون شدید، بیماری عروقی، مغزی و سکته قلبی، پرش های عضلانی، لرز، تشنج، اغما و مرگ و نشانه های خفیفی مانند سردرد، لرزش، ناهماهنگی حرکتی، دندان قروچه، تنگی نفس، گُر گرفتگی و عوارض خفیفتری شایع هستند.

مصرف شیشه عمدتا با بدبینی تظاهر می‌کند این اختلال را می‌توان با توجه به چندین ویژگی پارانویا و اسکیزوفرنی پارانوئید تفکیک کرد.

ویژگی های مصرف و عوارض شیشه

این ویژگی های افتراق دهنده عبارتند از برتری توهمات بینایی، عواطف نامتناسب، بیش فعالی، تمایلات جنسی قوی، سردرگمی، بی‌ربط گویی و شواد ناچیز اختلال تفکر مانند تضعیف تدایی‌ها، سطحی‌شدن عاطفه و ناگویی اسکیزوفرنیک در اختلال روان پریشانه ناشی از آمفتامین وجود دارد.

با این حال از نظر بالینی، ممکن است نتوان اختلال روانپریشانه حاد ناشی از مصرف آمفتامین را از اسکیزوفرنی تفکیک کرد و در این موارد تنها برطرف شدن علائم ظرف چند روز یا مثبت شدن آزمون ادراری دارو تشخیص درست را تعیین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *