کمپ ترک اعتیاد ازگل
کلید رهایی از اعتیاد و ترک آن
کلید رهایی از اعتیاد و ترک آن
کلید رهایی از اعتیاد و ترک آن

کلید رهایی از اعتیاد و ترک آن بخش اول از سلسه مقالات پاک زیستن است که در ادامه به آن می پردازیم.

هرقدربیشتر اصول درمان و بهبودی را در تمام امور زندگی رعایت کنیم، در زندگی ما پررنگ تر می شوند و برای ما طبیعی تر می گردند. برای مثال ممکن است در ابتدا مجبور باشیم آگاهانه سعی کنیم که صادق باشیم، اما هرچه تمرین آن را ادامه دهیم می بینیم ناصادقی کردن برایمان بطور پیش رونده ای ناراحت کننده و یا حتی رنج آور است و متوجه میشویم که صداقت داشتن برای ما عادی تر گشته ، ما اساسا صادق هستیم و این حالت را دوست داریم.

بعضی میگویند از همین طریق است که درک میکنیم یک نیروی برتر در زندگیمان حضور دارد. وقتی که نقص های ما برطرف می‌ شوند ممکن است ما چیزی احساس نکنیم، ما حتی ممکن است متوجه تغییرات درونی خود نشویم ،مگر اینکه دوباره درگیر رفتارهای قدیمی خود شویم و ببینیم که دیگر رفتارهای گذشته برای ما راحت نیست و کارآیی ندارد.

رهایی از ترک اعتیاد و درمان آن

مضطرب و پریشان به راهنما یا درمانگر خود زنگ میزنیم و میگوییم که باز هم از روی فلان نقص مان عمل کرده ایم یا اینکه نزدیک است از نقص قدیم خود استفاده کنیم  و مدتی است که فکر استفاده از آن مارا به خود مشغول کرده است، اینکه یادبگیریم چگونه از وسوسه عمل از روی نقص هایمان جان سالم به در ببریم، خود یک رهایی نو یافته است. در اثر مرور زمان اشتیاق عمل برخلاف ارزش هایمان کم رنگ تر شده و از بین می روند.

در کمپ ترک اعتیاد که بودیم خیلی روی نواقص شخصیتی خود کار کردیم و تکنیک های مختلفی را یاد گرفتیم. دیگر در زندان خود ساخته اسیر نیستیم، آزادیم تا کندوکاو کنیم و ببینیم در چه کارهای استعداد داریم، ما آزادیم تا هرجا که میخواهیم حضور داشته باشیم، هرچه میخواهیم خلق کنیم به هر چه میخواهیم اهمیت دهیم و آن را با درمانگر یا راهنمای خود در میان بگذاریم، به خودمان هدیه دهیم ریسک کنیم یا بر روی پای خودمان بایستیم.

باورهای خود را شناسایی می کنیم و به آنها عمل میکنیم. تصمیمات خود را بر اساس ارزشهایمان میگیریم، از ترس های خود عبور میکنیم و بر روی معجزاتی که ما را احاطه کرده چشم می گشایم، ما آزادیم تا هرکس که میخواهیم باشیم و انتخاب کنیم که چگونه زندگی کنیم.

کمپ ترک اعتیاد و رهایی از آن

کلید رهایی از اعتیاد کدامند؟

زمانی که به احساس عمیق شکرگزاری دست یافته‌ایم می‌توانیم به عقب نگاه کنیم و ببینیم راهی را که طی کرده‌ایم و تا به اینجا رسیده‌ایم نه کوتاه بوده و نه مستقیم تصمیماتی که در دوران بهبودی به نظر بدترین می‌آمدند بعدها باعث گشودن در به سوی عظیم‌ترین فرصت‌ها  شدند ما خیلی ساده ممکن است از تصمیمات درست خود نیز بیشتر و سریعتر رشد کنیم و کارهایی که در برهه‌ای از بهبودی بسیار درست و صحیح بود.

در حال حاضر و برای باقی زندگی کارآمد نباشند البته حرکت به جلو می‌تواند سخت باشد نعمات و هدایای خداوند بعضی اوقات در چنان بسته‌بندی عجیب و غریبی به ما اهدا می‌شوند مثلا زمانی که مراجعه کردم برای ترک به کمپ ترک اعتیاد با هزاران ترس و نا امیدی ولی تنها پس از چند روز همه چیز برایم به یکباره عوض شد و آن قدرت نیروی برتر ( خداوند) بود که تشخیص آن برای ما بسیار مشکل است. هیچ چیز نه مطلقاً خوب و نه مطلقاً بد است ما نمی‌خواهیم وانمود کنیم که هیچ اشتباهی در بهبودی نداریم اما بعضی مواقع این اشتباهات ما را به مسیر رهنمودی می‌سازند که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم.

کلید رهایی از اعتیاد و راه های بهبودی

بهبودی یک فرایند استاندارد و هم شکل نیست همه ما این فرایند را یک راه طی نمی‌کنیم و نتیجه آن برای همه ما یکسان نیست اما وقایع و اتفاقات خاص و مشابهی است که همه ما از آن عبور می‌کنیم ما دوران و مراحل خاصی را می‌گذرانیم نقاط عطف خاصی را تجربه می‌کنیم و راه‌های متفاوت می‌گذاریم که طی آن رشد زیادی می‌کنیم و زمان‌هایی را می‌گذرانیم که تغییرات بسیار زیرکانه و دقیق در ما رخ می‌دهند.

راه تازه‌ای برای زندگی به این معنی است که کلید رهایی از اعتیاد برای زندگی که پیش روی ما قرار دارد که می‌تواند باعث گیجی و سردرگمی ما شود حتی وقتی که سال‌ها پاکی داریم اجازه دادن به یکدیگر که با سرعت و روال خاص خود رشد کنیم کار سختی است به خصوص که به یکدیگر اهمیت می‌دهیم، اما خویشتن پذیری و احترام به نفس فقط زمانی حاصل می‌شوند که ما این فرایند را به روال خاص خود طی کنیم زمان طولانی لزوماً به معنی تجربه داشتن نیست بودن طولانی مدت در بهبودی به این معنی نیست که ما همه چیز را می‌دانیم و جواب همه سوالات را داریم و با سرعت‌های مختلف رشد می‌کنیم.

کلید رهایی از مواد مخدر

رهایی از اعتیاد چه فرصا هایی برای ما فراهم میکند؟

زمان فرصت رشد را برای ما فراهم می‌کند اما ما باید همیشه آماده روبرو شدن با چالش‌های جدید باشیم و از آنها درس بگیریم تمرین صداقت روشن بینی و تمایل ما را تسلیم پذیر سپاسگزار و فروتن می‌نماید. فاصله بین فروتنی و تاخیر بستگی دارد به میزان پذیرش ما از شرایط و اطلاعات جدیدی که دریافت می‌کنیم وقتی که ما با روشن بینی گوش کنیم هر کس قادر خواهد بود به ما پیام رسانی کند.

هیچ اصل روحانی غیر لازم در بهبودی وجود ندارد اگرچه هر یک از ما آنها را در زمان خاص و از طریق خاص خودمان می‌آموزیم ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نیازهایمان برطرف شوند ارزش‌هایمان را در زندگی نباید نادیده بگیریم کلید رهایی از اعتیاد به زمان  و شرایط وابسته نیستند.

راهنمای ترک اعتیاد با متخصصین درمانی

ما از طریق ارتباطمان با راهنما و درمانگر و تجربه آنها را می‌آموزیم بین احساس اینکه ما  قدری بیمار هستیم که هیچ وقت بهتر نمی‌شویم با آگاهی از این مطلب که رشد و بهبودی ما هیچ نقطه پایانی ندارد تفاوت بزرگی وجود دارد پیدا کردن شناخت از خودمان تا آخر عمرمان ادامه دارد ما بارها و بارها از اول شروع می‌کنیم.

با گذشت زمان انجام کارها به نفع و صلاح ما باشد آسان‌تر می‌گردند، حتی مواقعی که در برابر آنها مقاومت می‌کنیم یکی از اعضاء مشارکت می‌کرد که اغلب از تازه واردان می‌شنویم که می‌گویند نمی‌توانیم حتی تصور کنیم که باید تا آخر عمرشان در جلسات بهبودی حضور یابند من هم زمانی همین بهانه و دستاویز را داشتم اما امروز نمی‌توانم  زندگی را بدون برنامه بهبودی را حتی تصور کنم.

ما یاد می‌گیریم کارهایی که دوست داریم و همینطور کارهایی را که لازم است انجام دهیم ما همیشه خواهان زندگی به روال برنامه نیستیم اما از منافع قبول مسئولیت بهبودیمان آگاه هستیم. همینطور از عواقب عدم پذیرش مسئولیت بهبودیمان خبر داریم.

یادگیری درمان ترک اعتیاد

ما یاد می‌گیریم کارهایی که دوست داریم و همینطور کارهایی را که لازم است انجام دهیم ما همیشه خواهان زندگی به روال برنامه نیستیم اما از منافع قبول مسئولیت بهبودیمان آگاه هستیم. همینطور از عواقب عدم پذیرش مسئولیت بهبودیمان خبر داریم.

پذیرش اطلاعات جدید برای ما سخت است به خصوص اگر به شکلی که انتظارش را نداریم به ما ارائه شود اگر این اطلاعات به نظرمان عجیب باشد یا پیام آور آن کسی باشد که ما معمولا از او راهنمای می‌خواهیم، ممکن است  در کل این اطلاعات یا پیام را نادیده بگیریم یکی از اعضا مشارکت می‌کرد که اگر راهنمایم بگوید باید گوشه اتاق روی سرم بایستم، حتما این کار را انجام می‌دهم. اما اگر کسی که از او خوشم نمی‌آید، حرفی بزند که بتواند زندگی مرا نجات دهد، به راحتی حرفش را نادیده می‌گیرم.

اگر اجازه دهیم که پیام یا پیام آور باعث تعجب ما شوند،  به طور حتم ابزار جدیدی در دسترس ما قرار می‌گیرد. و اگر هم باعث شود سیستم اعتقادی خود را دوباره ارزیابی کنیم، که چه بهتر. ما می‌توانیم به مقاومت خود به چشم دست آویز و بهانه در داشتن تمایل نگاه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *