کمپ ترک اعتیاد ازگل
کوکائین چیست و چگونه مصرف میشود و چگونه آن را ترک کنیم؟
کوکائین چیست
کوکائین چیست و چگونه مصرف میشود و چگونه آن را ترک کنیم؟

کوکائین چیست و چگونه مصرف میشود و چگونه آن را ترک کنیم؟

کوکائین (به انگلیسی Cocaine ) یک ماده محرک و اعتیاد آور قوی است که به داروی ۱880 ۱۸۹۰ لقب گرفته است. چرا که در این دوران رواج بسیاری یافته و به وفور مصرف می شده است. با این وجود کوکائین یک داروی جدید نیست و در واقع یکی از قدیمی ترین مواد مخدر به شمار می‌آید.

برگهای گیاه کوکا که منبع تهیه کوکائین هستند از هزاران سال پیش تاکنون توسط انسان خورده و مصرف شده است. بوته کوکا در کرانه های کوه های آند در آمریکای جنوبی می روید بومیان پرو و بولیوی از برگ‌های آن برای افزایش تحمل و کاهش گرسنگی استفاده می کردند. کوکائین خالص در اوایل قرن بیستم به عنوان یک داروی موثر در بی حسی های موضعی به ویژه در جراحی های مربوط به چشم بینی و گلو شناخته شد. اما به تدریج با روشن شدن عوارض اعتیاد آور ناشی از آن از عرصه پزشکی کنار گذاشته شد و در ردیف مواد غیر قانونی مثل مورفین و هروئین قرار گرفت و امروزه کوکائین یکی از پرمصرف ترین مواد در میان جوانان و نوجوانان را تشکیل می دهد. اما به دلیل نیاز به مصرف مداوم این ماده و در عین حال گران بودن آن بیشتر در میان اقشار مرفه جامعه رواج دارد جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله بیشترین گروه سنی مصرف کنندگان کوکائین را تشکیل می دهند. همچنین مصرف این ماده در میان مردان دو برابر زنان میباشد.

کوکائین چیست؟ همه چیز درباره کوکائین

کوکائین پودری سفید نر شفاف کریستالی و طعمی تلخ است که از برگهای بوته گیاهی به نام اریترو کسیلن کوکا از گیاهان بومی آمریکای جنوبی استخراج می شود. کوکائین از جمله مواد محرک و بسیار قوی است که مستقیماً بر مغز اثر گذار ده، خلق فرد را بالا برده و سرخوشی فراوان ایجاد می‌کند.

کوکائین ای که در بازار قاچاق مواد عرضه می‌شود معمولاً به شکل پودر سفید رنگی است که به نام‌های کوک، سی، برف، دانه برف و غیره شناخته می شود.

دلالان خیابانی معمولاً کوکائین را با برخی مواد خنثی مثل نشاسته و پودر تالک و شکر و برخی مواد فعال مثل پروکائین یا بنزوکائین چه بی حس کننده موضعی هستند و یا با برخی مواد محرک مثل آمفتامین ها مخلوط می کنند. بنابراین مصرف کننده ها از ترکیبات اصلی کوکایین ای که به دست آنها می رسد مطلع نیستند.

 

کوکائین چگونه مصرف میشود؟

روش های مصرف کوکائین به صورت خوراکی از راه بینی وریدی و تدخینی است که به زبان عامیانه به آنها جویدنی، استنشاقی، تزریقی و کشیدنی می گویند.

 

در مصرف به شکل استنشاقی که معمول ترین شیوه مصرف کو کائین نیز می باشد ابتدا با استفاده از وسیله مانند تیغ آن را کاملاً پودر کرده و به صورت گرد نرمی در می آورند و سپس با استفاده از یک تکه کاغذ یا اسکناس لوله شده آن را از طریق بینی بالا می کشند. در این شیوه کوکا ئین از مخاط بینی و شش ها در جذب گردش خون شده و وارد مغز می گردد. در تزریق کوکایین به درون سیاهرگ ها این ماده مستقیماً وارد خون شده و اثرات خود را در زمان کمتری اعمال خواهد کرد. برخی نیز پودر کوکایین را به لبها یا دندان خود مالیده و از طریق مخاط دهان آن را به مصرف می رسانند اما چون شدت اثرات آن کمتر از سایر روشها است رواج چندانی در بین مصرف کنندگان ندارد.

 

دوز معمولی آن برای انفیه و استنشاق ۳۰ تا ۱۰۰ میلی گرم است و ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم آن برای تزریق استفاده میگردد. مثلا گاهی مصرف کنندگان به منظور افزایش قدرت تحریک کنندگی کرک کوکائین آن را با هروئین مخلوط کرده و مصرف می کنند که در این حالت به آن “اسپیدبال” می گویند.  مصرف کوکائین ممکن است در دامنه‌ای از مصرف گهگاهی یا تفریحی تا مصرف مداوم و اجباری قرار داشته باشد. هیچ الگوی مصرف مطمئن و سالمی برای مصرف کوکائین وجود ندارد. این ماده به هر طریقی که مورد استفاده قرار گیرد تعداد زیادی از مواد سمی را وارد بدن می سازد که عوارض ناخوشاینده بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

ترک اعتیاد کوکائین: اگر فردی بخواهد مصرف کوکائین را ترک کند چه باید بکند؟

به دنبال افزایش مصرف کوکائین و رواج اعتیاد به این ماده در میان اقشار مختلف تقاضا برای درمان سوء مصرف کوکائین رو به فزونی گذارده است.

اغلب افرادی که برای ترک کوکائین مراجعه می کنند مصرف کننده چندگانه مواد هستند. یعنی علاوه بر کوکا یین مواد دیگری را نیز مورد مصرف قرار می دهند و از این رو درمان آنها با دشواری خاص خود همراه است.

 

از آنجایی که اعتیاد به کوکایین بیش از آن که جنبه فیزیولوژیکی داشته باشد جنبه روانی اجتماعی دارد عوامل بسیاری از جمله عوامل اجتماعی خانوادگی و محیطی را در بر میگیرد بنابراین درمان اعتیاد به کوکایین یک درمان پیچیده چند جانبه و جامع است که باید دامنه وسیعی از مشکلات را در بر بگیرد.

اولین و مهمترین عامل در درمان اعتیاد به کوکائین آن است که نخست شخص وابسته به کوکائین قانع گردد که به درمان احتیاج دارد و برای به ثمر رساندن روند درمان تلاش و همکاری لازم را بنماید. داده های موجود نشان می‌دهد که تنها %۴ درصد کسانی که مبتلا به سوء مصرف کوکایین هستند می توانند بدون کمک از متخصصان مرکز ترک اعتیاد سعادت آباد این ماده را کنار بگذارند و ۹۶ درصد آنان برای ترک این ماده نیازمند کمک افراد متخصص ترک اعتیاد شمال تهران در این زمینه می باشند. درمان اعتیاد کوکایین باید یک درمان حمایتی قوی باشد و گاهی اوقات ممکن است برای حفظ پرهیز از کوکایین به منظور دور نگاه داشتن فرد از زمینه اجتماعی معمول که در آن کوکائین تهیه و یا مصرف می شده است پزشک اقدام به بستری کامل یا نسبی بیمار نماید.

در این صورت دور آزمایشات مکرر ادرار برای کنترل و پرهیز بیمار خصوصاً در هفته‌ها و ماه‌های اول درمان ضروری است.

همچنین درمان پیشگیری از عود نیز  گر چه بر روش های رفتاری و شناختی متمرکز است به منظور رسیدن به هدف ترک کامل برای این افراد در نظر گرفته می شود.

در آخر لطفا پیج معروف و خوب کمپ ترک اعتیاد ازگل را دنبال نمایید.