کمپ ترک اعتیاد ازگل
اعتیاد به تریاک چیستی ؟ و بهترین روش ترک آن
تریاک
اعتیاد به تریاک چیستی ؟ و بهترین روش ترک آن

اعتیاد به تریاک چیستی ؟ و بهترین روش ترک آن

توسعه تجارت مواد مخدر که هر سال زندگی تعداد زیادی از معتادان را به ورطه نابودی می کشاند. می تواند بزرگترین و ترسناک ترین تهدید برای تمام جوامع بشری باشد. تریاک قدیمی ترین و مشهور ترین ماده مخدر است که بسیار اعتیادآور بوده و چون در کشور ما نسبت به سایر مواد از شروع مصرف بالاتری برخوردار است باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

مرزهای مشترک ایران با کشورهای افغانستان و ترکیه که تجارت کنندگان مهم مواد مخدر هستند باعث شد که این کشور به گذرگاه مهمی برای قاچاق موادی چون تریاک و سایر افیون ها از کشورهای آسیای شرقی به اروپا و گردد. و این مسئله به شکل‌گیری مشکلات عدیده ای در رابطه با شروع مصرفی آنها به ویژه تریاک در کشور انجامیده است.

تریاک به راحتی و با قیمت نازل ترین نسبت به سایر مواد در دسترس افراد قرار می‌گیرد و به دلیل قدرت اعتیاد زاده زایی بالایی که دارد یکی از حیطه های اصلی برنامه های مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را شکل می‌دهد.

نگرش های غلط بسیاری که در مورد تریاک در میان کشورهای مختلف جامعه رواج دارد باعث گردیده که برخی افراد بدون آنکه از مضرات این ماده مخرب اطلاع صحیح داشته باشند به سمت آن گرایش پیدا کرده و یا حتی مصرف آن را به دیگران نیز توصیه نمایند.

به منظور افزایش آگاهی افراد به ویژه نوجوانان که آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر اعتیاد می باشند در بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران به اختصار اما مفید و قابل استفاده برای عموم مورد بحث قرار داده ایم.

 

تاریخچه تریاک

تریاک (به انگلیسی Opium) از شیره منعقد شده تخمدان نارس گیاه خشخاش به دست می‌آید و مده از خمیری به رنگ قهوه‌ای که بر حسب نوع و منطقه کشت خشخاش و آب و هوای منطقه پرورش آن از قهوه‌ای روشن تا تیره وجود دارد و مشتقات آن را افیون یا اپیوئید می نامند.

تاریخچه تریاک چیست؟ کاشف تریاک کیست؟

بوته خشخاش از گیاهان آسیای صغیر بوده از این گیاه حدود ۲۵۰۰ سال قبل در منطقه مدیترانه کشیده شده است. سابقه این گیاه را تا 5000 سال قبل هم ذکر می‌کنند از آثاری که از سومری ها باقی مانده است چنین برمی آید که این ماده را استعمال می کردند و به آن گیاه شادی بخش می گفتند. در نوشته های هومر شاعر یونانی که احتمالاً ۶۰۰ سال قبل از میلاد می زیسته و چاره گل خشخاش به چشم می‌خورد.

 

زنان مصری از شربت تریاک برای فرونشاندن خشم و تسکین غم استفاده می‌کردند. بقراط در ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و نئوفر است که در همان تاریخ از تریاک برای درمان اسهال و رفع درد استفاده می کردند.

 

گروه های مختلف از جمله پزشکان برجسته ایرانی مثل ابوعلی سینا و زکریای رازی نیز تریاک را برای انواع دردها تجویز می‌کردند که به صورت شربت و با بلعیدن آن به صورت جامد مورد مصرف قرار می گرفت.

در حدود اواسط قرن هفدهم میلادی زمانی که کشیدن تریاک در چین متداول گشت مشکلات جدی اعتیاد به این ماده نمایان شد. در قرن هجدهم تریاک راه به سوی اروپا و آمریکای شمالی باز نمود و یکی از اقلام تجاری مهم آسیای شرقی را تشکیل داد. با شیوع زیاد به تریاک و روشن شدن عوارض این دارو خطرناک کمک مبارزه علیه مصرف آن و جلوگیری از قاچاق این ماده در کشور مختلف شروع شد.

امپراتور چین در سال ۱۸۳۹ بیش از ۲۰ هزار صندوق که حاوی حدود یک میلیون و نیم کیلو تریاک را مصادره کرده و در میان ابراز احساسات مردم آنها را آتش زد. آتشی که ۲۰ روز روشن بود. این تلاش ها برای کنترل اعتیاد به تریاک در سایر کشورها نیز به طور جدی دنبال شده و تاکنون نیز ادامه دارند. اما علیرغم ممنوعیت خرید و فروش این ماده و اطلاع رسانی های گسترده در این زمینه هنوز نگرش های غلط و آثار به جا مانده از قرون وسطا راجع به تریاک سالیانه هزاران نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ می کشاند.

 

عوارض تریاک

آثار و اثرات تریاک و افیون و شیره روی انسان چیست؟

کسانی که برای اولین بار تریاک مصرف می کنند معمولاً حالت تهوع پیدا کرده و استفراغ می کنند. مردم که مریض می شوند نبض و ضربان قلب کند شده فشار خون پایین می آید و تنفس نیز آهسته می گردد. به دنبال این وضعیت فرد احساس گرمی لذت و آرامش پیدا می‌کند و ممکن است به خواب عمیقی فرو برود. علائم زیر و یا مواردی از آنها بسته به میزان و نوع ماده مصرفی در کسانی که تریاک مصرف کرده باشد قابل تشخیص هستند:

  • شنگولی و سرحالی

  • احساس گسستگی عاطفی

  • فقدان درد یا استرس

  • دگرگون شدن خلق و فرایندهای روانی

  • خواب آلودگی زیاد

  • تهوع و استفراغ

  • کاهش اشتها

  • کاهش تحریکات جنسی

  • خارش نقاط مختلف پوست

  • تکرر ادرار

  • تعریق زیاد و ناتوانی در تمرکز

  • اختلال در بینایی

  • ناهماهنگی حرکتی ؛

آثار مصرف مواد افیونی مثل تریاک که تا ۸ ساعت پس از مصرف باقی می مانند و عبارتند از :

  1. تغییرات رفتاری و روانی (ابتدا سرخوشی و نشری و سپس بی اعتنایی کج خلقی ، پرخاشگری، بی قراری و کندی و اختلال در تشخیص و قضاوت )

  2. تهوع و استفراغ

  3. کاهش احساس درد

  4. احساس گرما، گرفتگی و خارش بینی

  5. سنگینه دست و پا و رخوت

  6. خشکی دهان

  7. کاهش فشار خون

  8. انقباض مردمک (سوزنی شدن مردمک)

  9. انقباض عضلات صاف حالب و مجاری صفرا ای (در نتیجه ایجاد درد در پهلو و شکم)

  10. افت عملکرد شغلی و اجتماعی

 

ترک اعتیاد به تریاک

اگر فردی بخواهد مصرف تریاک را ترک کند چه باید بکند؟

افراد معتاد به تریاک که تمایل به ترک اعتیاد دارند اگر زیر نظر پزشک و کمپ ترک اعتیاد ازگل به ترک نمایند بسیار موفق ترند و جای هیچ گونه اضطراب و نگرانی از مسائل ترک اعتیاد باقی نمی ماند. زیرا در کلینیک ترک اعتیاد تهران تیمی متشکل از پذیرش روانشناس و مددکار اجتماعی به فرد کمک می‌کنند تا مراحل جسمانی و روانی ترک اعتیاد را با موفقیت پشت سر گذارده و کلیه درمان های دارویی و روانشناختی مورد نیاز مراجع در اختیار واگذار داده می شوند و فرد و خانواده وی حمایت های لازم برای ترک مواد را دریافت می‌کنند. بسیاری از افرادی که اعتیاد به تریاک داشتند به خوبی قادر به ترک آن بوده و تعداد زیادی از معتادان نیز از طریق درمان سرپایی و درمانگاهی با روشهای زیر اعتیاد را ترک کرده و خوشبختانه هیچ خطری نیز آنها را تهدید نکرده است.

در این روش ابتدا باید فرد معتاد به تریاک زیر نظر پزشک در طی ۱۵ روز و هر روز مقدار کمی از میزان تریاک مصرفی روزانه اش را کم کند و پس از ۱۵ روز آن را به یک حد مینیموم برساند. سپس با تجویز چهار داروی استامینوفن کدئین، مپروبامات و یا داروهای خانواده باربیتورات ها، قرص دیفنوکسیلات و قرص دیازپام که بیشتر جهت درمان علائم و نشانه های ترک اعتیاد به کار می روند و نوعی جایگزینی خفیف نیز می باشند می توان در حدود ۱۰ روز را از اعتیاد نجات داد در (مجموع ۲۵ روز).

البته این زمان تنها برای سم زدایی بدن فرد معتاد و برطرف ساختن اثرات تریاک روی جسم وی محسوب می گردد. توانبخشی و درمان اعتیاد یک فرایند چند وجهی چند مرحله ای و طولانی مدت می باشد. سم زدایی و نجات فرد از وابستگی جسمی به ماده مخدر تنها بخش مقدماتی مسیر ترک اعتیاد را تشکیل می دهد. در واقع سم زدایی جسمانی و آنچه که در تبلیغات مختلف طرح عناوین ترک اعتیاد یک روزه سریع و فوق سریع مطرح میشوند برای تغییر الگوی اعتیاد کافی نبوده و در صورتی که با سایر وجوه درمانی همراه نگردد احتمال عود بسیار بالایی به خواهد داشت.

معتادی که قصد ترک اعتیاد را دارد باید آگاه باشد که ترک کامل اعتیاد و رهایی از وابستگی روانشناختی به این ماده مستلزم دریافت خدمات روان درمانی و مشاوره جهت جلوگیری از بازگشت دوباره به سوی مواد می باشد و باید بداند که برای یک درمان موفق نیازمند آن است که به نیروهای مجهز شود که بتواند در برابر مشکلات و موقعیت‌هایی که او را به ورطه اعتیاد کشاندن به خوبی مقابله نماید تا بار دیگر تسلیم موقعیت‌های این گردد عوامل از قبیل مواجه شدن با افرادی که در روزهای اعتیاد با آنها مراوده داشته است یا بازگشت به مکان ها و محیط های قبلی و یا حتی چیزهای کوچکی مثل بو یا هر چیزی که بتواند با یادآوری خاطرات گذشته برای او استرس روانشناختی ایجاد نماید می‌تواند از مفرد برای کنار گذاردن همیشگی مواد را بچه دار ساخته و او را مجدداً به مسیر قبلی بکشانند.

لذا فردی که قصد ترک اعتیاد را دارد باید حتما مشاوره های لازم که برای اطمینان یابی از پیشگیری از ضروری می باشند را دریافت کند این خدمات که امروزه در اغلب مرکز ترک اعتیاد ارائه می گردند بسته به شرایط فرد ممکن است از یک تا شش ماه به طول بیانجامد. بنابراین روند ترک اعتیاد مستلزم اراده قوی و استوار خود فرد و همراهی و صبوری خانواده و اطرافیان وی می باشد. مصرف اغذیه پر انرژی و مایعات همراه با ورزش های روزمره و مراقبت خانوادگی و تفریحات سالم و شادی بخش از ضروریات و داماد واجب در روز های ترک اعتیاد می باشند.

مشتقات تریاک

تریاک علاوه بر آنکه به صورت خام و یا پرورده مصرف میشود، در قالب سوخته و شیره تریاک نیز مورد مصرف قرار می گیرد. سوخته تریاک: پس از مصرف تدخینی و دود کردن تریاک با وافور، ماده ای به رنگ قهوه ای پر رنگ و براق به دست می‌آید که سوخته تریاک نام دارد گاهی آن را در آب حل کرده و شربت بنفش رنگی که به دست می آید را مصرف می‌کنند. شیره تریاک: سوخته تریاک را در آب حل می کنند و می جوشانند سپس آن را از صافی عبور میدهند آنچه که باقی میماند تفاله نام دارد. محلول حاصل را مجدداً حرارت می دهند که با این کار ماده خمیری و سفت و غلیظ به رنگ قهوه‌ای روشن به دست می‌آید که شیره نام دارد و شیره خیلی قوی تر از تریاک است و به صورت تدخینی و یا خوراکی مورد مصرف قرار می گیرد.


کلمات کلیدی

تریاک ناب

ترک اعتیاد تریاک چقدر طول میکشد و چگونه است

تریاک سناتوری

تریاک زرد اصل

بهترین روش ترک تریاک تضمینی

تاریخچه

سوخته

شیره تریاک

مرکز ترک تریاک و کمپ ترک شیره