کمپ ترک اعتیاد ازگل
اعتیاد چیست و معتاد کیست؟
معتاد کیست اعتیاد چیست
اعتیاد چیست و معتاد کیست؟

اعتیاد چیست و معتاد به چه کسی می گویند؟

در ارتباط با موضوع اعتیاد و اینکه فرد معتاد کیست، و ارتباط آنها با هم در این مقاله برای شما توضیح می دهیم.

۱. اعتیاد چیست؟
در فرهنگ روانشناسی اعتیاد عبارت است از یک پدیده زیستی که به ارگانیسم امکان می‌دهد خود را به شکل تدریجی با پاره‌ای مواد سمی سازش دهد و مصرف روزمره مقادیری از این مواد را که برای یک ارگانیزم بکر کشنده است تحمل کند به این ترتیب است که پاره‌ای از معتادین به مورفین و هروئین می توانند به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر مقداری که برای انسان کشنده است مصرف کنند.

اعتیاد یک بیماری است که در آن بیمار رفتاری که عوارض بدی دارد را تداوما تکرار میکند. این بیماری با ایجاد اختلال در کنترل بر سیستم رفتار پاداش باعث تکرار آن رفتار می گردد بیماری اعتیاد مدار های عصبی مربوط به نظام پاداش انگیزش و حافظه را در مغز دچار اختلال کرده و اختلال در این سیستم ها در مغز باعث بروز عوارض بیولوژیکی فیزیولوژیکی اجتماعی و روانی می‌گردد.

بررسی اعتیاد به عنوان عارضه های روانی اجتماعی و اقتصادی از دیدگاه علوم پزشکی روانشناسی و جامعه شناسی و همینطور از دیدگاه های فلسفه قانون اخلاق و مذهب صورت می گیرد. از سال ۱۹۴۶ میلادی سازمان بهداشت جهانی استفاده از عبارت وابستگی دارویی یا وابستگی به دارو را به جای اصطلاح اعتیاد توصیه نموده است.

در عموم به لحاظ مفهومی بیماری اعتیاد یک بیماری اصلی مزمن و عصبی است که در اثر عوامل ژنتیکی فیزیولوژیکی و اجتماعی رشد و بروز پیدا می‌کند به طوری که وجه مشخصه این بیماری اختلال در کنترل انجام عملی و احساس اجبار در انجام یک عمل مشخص با وجود آگاهی نسبت به عواقب خطرناک آن باشد.

در سال ۱۹۵۰ سازمان ملل متحد تعریف زیر را برای اعتیاد به مواد مخدر ارائه کرد اعتیاد به مواد مخدر عبارت است از مسمومیت تدریجی یا هادی که به علت استعمال مداوم یک دارو اعم از طبیعی یا ترکیب ایجاد می‌شود و به حال شخص و اجتماع زیان آور می باشد.

 

همچنین ببینید>>> همه آنچه باید درباره ترک اعتیاد بدانیم!

 

ترک اعتیاد به تریاک

وابستگی به مواد مواد مخدر و مشروبات الکلی یا عادت های ناهنجار یک اختلال روانپزشکی و روانشناسی بوده که از یک سو معنای لغت خوشبختی را در زندگی فرد و خانواده را از بین می برد و از سوی دیگر آسیب های اجتماعی و اقتصادی بیشماری را به همراه دارد البته عادت های ناهنجار و اعتیاد‌های رفتاری مستقل از مواد شیمیایی تا همین سال‌های اخیر هم در طبقه‌بندی‌های رسمی به عنوان اعتیاد محسوب نمی شدند و مدت کوتاهی است که اعتیاد هایی مانند اعتیاد به اینترنت اعتیاد به کار و اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری به عنوان شکلی از اعتیاد طبقه بندی شده و مورد توجه قرار می گیرند. اعتیاد پاسخ فیزیولوژیک بدن است به مصرف مکرر مواد اعتیاد آور. این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد می‌گردد و از طرف دیگر بعد از اتمام این اثرات سبب جستجوی فرد برای یافتن مجدد ماده و وابستگی مداوم به آن می شود.

در این حالت فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به ماده مخدر وابستگی پیدا می کند و مجبور است به تدریج مقداری ماده مصرف را افزایش دهد از ویژگی های اعتیاد به طور مداوم ناتوانی از پرهیز اختلال در کنترل رفتاری و مصرف مشکلات قابل توجهی در رفتار فرد و رفع روابط بین فردی و یک پاسخ عاطفی ناکارآمد است.

مانند سایر بیماری های مزمن و اعتیاد اغلب شامل چرخه های عود و بهبودی است.
بدون درمان و یا اشتغال در فعالیت های بهبود اعتیاد پیشرونده است و می‌تواند به معلولیت و یا مرگ زودرس منجر شود!

همچنین ببینید>>> بهترین کمپ ترک اعتیاد

عومل فردی در مصرف مواد مخدر

2. معتاد کیست؟

معتاد کسی است که در اثر مصرف مکرر و مداوم، متکی به مواد مخدر یا دارو شده است. یا به عبارت دیگر “قربانی هر نوع وابستگی دارویی یا روانی به مواد مخدر معتاد شناخته می‌شود”.

از نظر آسیب شناختی هر دارویی که پس از مصرف چنان تغییراتی را در انسان به وجود آورد که از نظر اجتماعی قابل قبول و پذیرش نباشد و اجتماعی نسبت به آن حساسیت و واکنش نشان دهد که دارو مخدر است و کسی که چنین موادی را مصرف میکند معتاد شناخته می‌شود.

بنابراین معتاد به کسی میگویند که در نتیجه احتمال متمادی دارو در بدن وی حالت مقاومت اقتصادی ایجاد شده به شیوه‌ای که همان مکرر آن موجب کاسته شدن تدریجی اثرات آن می‌گردد.

از این رو پس از مدتی مشخص مقادیر بیشتری از دارو را می تواند بدون بروز ناراحتی تحمل کند و در صورتی که دارو به بدن حزین رسد اختلالات روانی و فیزیکی موسوم به سندروم محرومیت در او ایجاد می‌شود.

در واقع معتاد فردی است که از راههای گوناگون نظیر خوردن کشیدن تزریق و استنشاق یک یا چند ماده مخدر را با هم و به صورت مداوم مصرف می‌کند و در صورت قطع آن با مسائل جسمانی رفتاری و هردو مواجه می شود.

پیج رسمی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
kamp_ozgol (اینستاگرام کمپ ازگل) کلیک کنید…

همچنین در صورت نیاز به تماس و مشاوره با شماره های زیر با ما تماس بگیرید.
۲۲۷۸۵۴۱۲ ۲۲۷۸۵۴۰۵