کمپ ترک اعتیاد ازگل
اکستازی چیست ؟ همه چیز درباره قرص اکس از مصرف تا ترک اعتياد!
اکستازی چیست
اکستازی چیست ؟ همه چیز درباره قرص اکس از مصرف تا ترک اعتياد!

اکستازی چیست ؟ همه چیز درباره قرص اکس از مصرف تا ترک اعتياد!

مصرف اکستازی واقعاً کار احمقانه‌ای است من هیچ وقت نمی توانم بفهمم که چرا برخی افراد فقط به خاطر چند ساعت احساس خوشی چنین بازی خطرناکی با زندگی شان می کنند!

 این اظهارات یک دانش آموز در دبیرستانی در مورد اکستازی است.

اکستازی چیست و چگونه ساخته می شود؟

نام علمی اکستازی متیل دی اکسی متن آمفتامین یا MDMA است. که ماده ترکیبی روانگردان با ساختار شیمیایی مشابه ترکیبات آمفتامین ها و توهم زا ها می باشد و به طور مصنوعی ساخته می شود. این ماده با نام‌هایی چون اکس، اکستاسی، اکستازی، xtc آدام و قرص های شادی بخش در میان جوانان و نوجوانان شناخته شده است. اکستازی ترکیب جدیدی نیست نخستین بار در سال ۱۹۱۲ یک شرکت داروسازی آلمانی به نام مرک با هدف ساخت ترکیبات ای برای کنترل و مهار اژدها در افراد چاق این مدل را تولید کرد. اما به علت عوارض ناشی از آن تا اواخر دهه 1970 از رده خارج شده و استفاده از آن به تعویق افتاد. در این زمان روانشناسان و روانپزشکان mdf مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی معرفی کردند که باز مصرف آن معمول شد این محصول در دهه ۱۹۸۰ از انبار کارخانه ها خارج شد و مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ دولت آمریکا مصرف این ترکیب را ممنوع اعلام کرد. مطالعات انجام شده در مورد حیوانات آزمایشگاهی در سال ۱۹۸۶ آثار مخرب اکستازی را بر مصرف عصبی نشان داد. اما همچنان این ماده در مهمانی های شبانه به عنوان نوع جدیدی از مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکستازی خالص پودری سفید متشکل از کریستال های ریز است از این پودر بوی کیک به مشام می رسد. در صورت وجود ناخالصی اکستازی به رنگهای قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود.

 

ترکیبات قرص اکستازی

اکستازی یک ماده ترکیبی است و مثل حشیش تنباکو یا تریاک از گیاه گرفته نمی‌شود. بلکه یک ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه به طور غیرقانونی تولید می شود تولیدکنندگان این قرص مواد شیمیایی گوناگونی را به آن اضافه می کنند. از جمله کافئین دکسترومتورفان شربت ضد سرفه آمفتامین و حتی کوکائین بنابراین درجه خروس قرص های اکستازی همواره مورد سوال است. این آزمایشگاه ها بیشتر در اروپای غربی به ویژه کشورهایی مثل هلند و بلژیک قرار دارند در ایالات متحده نیز چند آزمایشگاه در این زمینه فعالیت می کنند اخیراً نیز سندیکای اسرائیل بازار این ماده را به دست گرفته و منبع اصلی توزیع قرص در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود.

 

انواع قرص اکستازی

انواع اکستازی کدامند؟

این ماده به اشکال قرص کپسول پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی مورد استفاده است. این قرص ها شکل رنگ اسم و اثر متفاوت دارند و با نام هایی مثل: فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار، و غیر شناخته می‌شوند. رنگ آنها نیز متنوع بوده و به رنگ های نخودی سبز آبی قرمز و بنفش دیده می شوند. این قرص ها بسته به نوع و جنس شان با قیمت های متفاوت خرید و فروش می شوند. در ایران این قرص ها با دو نوع E و X معروف هستند و مطابق با تحقیقات انجام گرفته نوع E آن در بین جوانان ایرانی شایع تر است.

 

انواع اکستازی

میزان MDMA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ میلی گرم متفاوت است قرص های موجود در بازار حاوی مقدار اندکی MDMA و درصد زیادی ناخالصی از سند کافئین افدرین تحریک کننده pMA فعال کننده سیستم عصبی, mda, dxm و speed pcp از جمله مواد محرک هستند که به عنوان ناخالصی به قرص های اکستازی افزوده میشود.

اکستازی اغلب در مهمانی های شبانه در میان جوانان و نوجوانان که صلاح با آنها ریو اکس پارتی یا کنسرت را گفته می‌شود و شرکت کنندگان آن ساعت‌های متمادی با موسیقی الکترونیکی و رقص نور می رقصند توزیع و مصرف می شود. اکستازی معمولاً با سایر مواد مثل کوکائین، ال اس دی، شیشه، حشیش و یا هروئین مصرف می‌شود. بنابراین کسی که به مصرف این ماده رو می آورد و یا فردی که به طور مرتب در محیط هایی قرار می‌گیرد که سازی در آنجا مصرف می شود به طور وسیع در معرض سایر مواد نیز قرار گرفته و خطر مصرف انواع مواد در وی افزایش می یابد.

قابل توجه است که این ماده ندرتاً با الکل و مشروبات الکلی مصرف می شود چرا که اعتقاد بر این است که الکل اثرات قرص را کاهش میدهد. اکستازی به راحتی قابل سنتز است و سریع خود را به مغز رسانده و اثرات خود را اعمال میکند اثرات این قرص بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می‌شود و دو تا سه ساعت در یک حد حفظ شده و  بعد افت می کند. کسی که این مواد را مصرف می‌کند احساس خروج خشک افزایش اعتماد به نفس و گرایش به این نوع مواد محرک پیدا می‌کند. اما پس از چندبار مصرف همه این حالت‌ها جای خود را به مشکلات روانی و مغزی خواهد داد.

 

آثار اکستازی

آثار اکستازی روی بدن و روان انسان

 اثرات کوتاه مدت مصرف اکستازی روی مصرفکنندگان معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف نمایان می‌شود و اگر با معده خالی مصرف شود این آثار سریعتر بروز می نمایند که عبارتند از :

آثار جسمی اکستازی

فردی که قرص های اکستازی را مصرف میکند باعث انرژی بسیار دچار کاهش نیاز به خواب غذا و آب می شود. اکستازی علاوه بر اثرات مطلوبی که برای مصرف کنندگان دارد ممکن است عوارض جسمانی زیادی را نیز به همراه داشته باشد از جمله: تنش عضلانی، سستی و ضعف، دندان قروچه کردن و حرکات غیر ارادی فک و همچنین قفل شدن چانه، تهوع و استفراغ، تیرگی دید، حالت های سریع چشم، احساس سرما و لرز و تعریق رعشه، خشکی دهان، بی قراری حرکتی، سردرد و سرگیجه، غش، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون (این حالت ممکن است یک حمله قلبی در فرد را راه اندازی کند).

این اثرات معمولاً پس از ۲۰ دقیقه از زمان مصرف شروع شده و ممکن است ساعت ها به طول بیانجامد. برخی افراد پس از مصرف این سازی با خارش های پوستی و یا دانه های شبیه جوش روی نقاط مختلف پوستشان روبرو می‌شوند که می‌تواند زنگ خطری برای اثرات طولانی مدت این ماده روی کبد آنها باشد آثار روانی باشد.

آثار روانی اکستازی

تاثیرات روانی ناشی از مصرف اکستازی ممکن است روزها یا هفته پس از مصرف این ماده در بروز نموده و مدت زیادی باقی بمانند. برخی از این عوارض عبارتند از: گمگشتگی، افسردگی، مشکلات خواب، تمرکز ضعیف، حمله های وحشت زدگی متعدد، بی قراری، از دست دادن کنترل، اضطراب شدید، پارانویا (بدبینی و سوءظن شدید)، تحریف در ادراکات توهمات بینایی شنوایی و لامسه و البته تمایل شدید برای مصرف مجدد مواد.

از آنجایی که شدت خلوص قرص های اکستازی بسیار متفاوت است کسانی که این ماده را مصرف می کنند باید بدانند که احتمال دارو زدگی یا مسمومیت در اثر مصرف مصرف زیاد مواد در مورد سازی بسیار بالا است و دوز خیلی پایینی از این ماده نیز ممکن است در برخی افراد خطر مسمومیت را در پی داشته باشد. در مجموع نیز بسیار خطرناک و کشنده است چون به ایست قلبی یا گرمازدگی شدید منجر می شود.

آیا مصرف اکستازی ممکن است به اعتیاد به آن منجر شود؟

بله. متاسفانه اعتیاد به اکستازی روانی، روانی و ترک آن بسیار دشوار است!

اگر فردی بخواهد مصرف اکستازی را ترک کند چه باید بکند؟

ترک اعتیاد اکستازی نیز همانند سایر مواد روانگردان نیاز به مشورت با پزشک و متخصصان مربوطه دارد. فردی که به قرص اکس وابستگی پیدا کرده باشد در صورت نرسیدن این ماده به بدن دچار حالت های محرومیت از مواد می گردد و علائم زیر در وی بروز می‌نمایند:

  • خستگی و بی حالی

  • بی قراری

  • بی ثباتی عاطفی

  • افسردگی و احساس از دست رفتن شخصیت (مسخ شخصیت)

چون اعتیاد ناشی از مصرف اکستازی بیشتر جنبه روانی دارد دریافت حمایت و مشاوره از سوی افراد متخصصی نقش بسزایی در ترکیه این ماده و پیشگیری از عود آن خواهد داشت.

والدین معلمین و مشاور مدرسه می تواند راهنمای خوبی برای نوجوانانی که نیاز به مشاوره در این زمینه دارند باشند. همچنین نوجوانان و کسانی که قصد کمک به آنها را دارند می توانند از کتابها و جزوات آموزشی که با همین هدف به چاپ رسیده و در بازار موجود هستند بهره بگیرند. فراموش نکنید که ترک خودسرانه مصرف مواد در آن هایی که اعتیاد شدیدی بسازی پیدا کردند می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. لذا بهتر است این افراد با اشخاص متخصص در این زمینه مشورت نمایند. اما کسانی که مصرف تفریحی این ماده را دارند باید هوشیار باشند که اراده خود را تقویت نموده و از همین حالا آن را کنار بگذارند تا درگیر عواقب خطرناک بعدی آن نگردند.

این افراد نیز در صورتی که احساس می کنند برای این کار به حمایت دیگران نیاز دارند بهتر است حتماً با افراد متخصص مشورت نمایند.